2.1. Ariketa: poligonoen sailkapena
3. urratsa. Fitxategia gordetzea
Ikasle guztiek programa jada beren ordenagailuetan instalatuta badute, XMind (.xmind) formatuan gorde
dezakegu eta zuzenean banatu formatu horretan.
Hala ez bada, Export aukera erabiliko dugu, File menuan.
Image aukera hautatuko dugu eta klik egingo dugu Next aukeran. Gero, irudi-formatu
bat aukeratu behar dugu, JPEG File hautatuko dugu. Hori egin ondoren, Browse… aukera erabilita, disko lokala arakatuko
dugu, fitxategia non kokatu zehazteko, eta izena jarriko diogu. Hori guztia amaitutakoan, klik egingo dugu Finish
aukeran.
Hori eginez gero, kontzeptu-mapa denok erabiltzeko aukera izango dugu, arazorik gabe denok bistaratu
ahal izango dugun irudi gisa; are gehiago, gelako webgunean ere txertatu ahal izango da, beharrezkoa izanez gero.
Egin ditzagun proba batzuk programarekin: ikus dezagun zer gertatzen den gai bat lekuz aldatuz gero,
gai nagusiarekin gainjarriz gero, testu prozesadore batetik zerrenda bat kopiatu eta maparen tokiren batean itsatsiz gero,
eta abar. Ikonoak gaiei, horma-paperei, azpialdeko koloreei, eta abarrei gehitzeko dauden laster-marken leihoak aztertuko
ditugu. Programa erabiltzen ikasi eta gero, kontzeptu-mapa baten eraikuntzaren zati operatiboa errazagoa izango da, hein handi
batean, eta lagungarria izango da irudikatzen denaren esanahian arreta handiagoa jartzeko.
Lan hori amaitutakoan, prest egongo gara sailkatzeko jarduerari ekiteko ikasleekin, eta eskema sortu
edo osatuko dugu, ikasleek sailkapen-irizpideak izan daitezkeenei buruzko ondorioak atera ahala.
Poligonoen sailkapena (1h)
Propietateei erreparatzeko eta horiei buruzko ondorioak ateratzeko unea da. Poligonoak marraztuta dituen
fitxategia irekita izango dute ikasleek, nor bere ordenagailuan. Fitxategiak partekatuta badituzte, fitxategi bat baino gehiago
izan dezakete irekita aldi berean. Garrantzitsuena da zenbait figura edukitzea eskura, elementuei buruzko deskribapena egina
dutela.
Zenbait galdera egin diezaiekegu eta zenbait jarraibide eman, poligonoak sailkatzeko irizpideak bereiz
ditzaten. Esate baterako: zer desberdintasun daude aurkitutako poligonoen artean?, zer berdintasun?, nola ordena ditzakegu
poligono horiek?
Haiei lagundu behar izanez gero, proposa dezakegu “sailkatzeko” premia dagoela, eta argitu zer esan nahi
duen sailkatzea terminoak (ordenan jarri, irizpide jakinen arabera).
XMind fitxategia irekita eta ADIn proiektatuta dugula, denon artean eskema bat sortzea proposatuko dugu,
eta, horretarako, ikasleek sailkapen-irizpideak esango dituzte. Jarraian emandako adibidean, poligonoen sailkapena soilik
erakutsiko dugu, eta triangeluak eta laukiak nola sailka daitezkeen jakiteko baliagarria izango da.
Eskema hori ikasleekin batera eta digitalki osatzearen alde ona hau da: denok erabili ahal izango dugu
posta elektronikoa erabilita edo ikasgelaren webgunean argitaratu ahal izango dugu denok kontsultatu ahal izateko.
Jarduera hori beste jarduera batekin osatzea gomendatzen dugu. Hau da, poligonoak
egitea erregela, eskuaira eta konpasa erabilita. Ikasleek jarraibideak eman ahalko dizkie elkarri, ezaugarri jakinak betetzen
dituzten figurak eraikitzeko. Esate baterako:
5 aldeko eta gutxienez angelu ganbil bateko poligonoa.
Bi alde berdinak dituen trapezioa.
Triangelu isoszele bat marraztu, edozein, eta batu haren bi alde.
Triangelu isoszele zorrotz bat marraztu, 6 cm-ko alde berdinak dituena. |