ZUZENDARITZA: Narcís Vives
KOLABORATZAILEAK:
Kapsula-lantegi honetan, OpenOfficeko Writer testu-prozesadorea erabiliz testu-dokumentuak erraz egiteko modua azalduko dugu. Gainera, Google Docs Web 2.0-ko aplikazioaren bidez gure dokumentua besteekin konpartitzen ikasiko dugu.
OpenOfficeren tresna-paketea software librea da (doakoa), eta erabiltzeko, deskargatu egin behar da, eta ordenagailuan instalatu.
Aplikazio horietako bakoitza aurkeztea, eduki-egitura honi jarraiki:
Zenbait formatu konbinatuko ditugu, kapsula-lantegiko edukiak lantzeko zenbait aukera emateko:
Material guztiaren bertsio inprimagarria, PDF formatuan.
Bertsio elektronikoa, WEB formatuan.
Zenbait ataletan, bideo bidezko tutoriala.
Beste kapsula-lantegi batzuetan, beste aplikazio batzuk jorratuko ditugu. Zuentzat erabilgarriak izango direla espero dugu.
Jarraian, kapsula-lantegiaren IKTen programazio orokorra aurkeztuko dugu, landuko diren helburuak, edukiak eta gaitasunak kokatzeko.
IKTko gaitasunak* (ardatzetan sailkatuta) G. Kudeaketa eta garapen profesionala D. Didaktika, pedagogia eta curriculuma C. Hiritartasun digitala |
G2. Ulertzea zer aukera ematen duten IKTek, administrazioko eta irakaskuntzako
kudeaketa errazteko materialak sortzeko (zerrendak, ikasgelarako txartelak, karatulak, gurasoentzako informazio-buletinak,
mahai-jokoak, ikasturteko lanerako bizikidetza-arauak...). |
IKTekin lotutako helburu zehatzak |
|
IKT edukiak |
|
Gutxieneko ezagutzak |
|
Autoebaluaziorako irizpideak |
|
* "Eskola 2.0" proposameneko LH 5. mailako ikasleentzako IKT konpetentzien itemak. Eranskinatik aterata "IKT Konpetentzia mapak".
http://eu.openoffice.org/ |
OpenOfficeren testu-prozesadorea, mota horretako beste aplikazio batzuk bezala, informatika-softwarea da, ordenagailuan testu-dokumentuak egiteko balio duena. Writer OpenOffice.org 2.0 informatika-paketearen testu-editorea da. Pakete horrek, gainera, kalkulu-orria (Calc), aurkezpen-editorea (Impress), datu-baseen kudeatzailea (Base), matematika-ekuazioen editorea (Math) eta grafiko bektorialen diseinatzailea (Draw) ditu. Pakete hori guztia multiplataforma da (hau da, Windows sistema eragilean nahiz Linuxen erabil daiteke) eta GPL (Lizentzia Publiko Orokorra) lizentzia librekoa da; beraz, inolako kanonik ordaindu gabe erabili eta banatu daiteke. |
Azken urteotan, OpenOffice.org 2.0ren erabilerak gora egin du, nabarmen. Horren arrazoiak dira aplikazioen funtzionamendua hobetu dela, softwarea doakoa dela, eta zalantzarik gabe, pakete horren aplikazio nagusiak Microsoft Officeko pareko aplikazioekin bateragarriak direla. Microsoft Office, hain zuzen, mota horretako informatika-pakete erabiliena da oraindik ere. Writer bateragarria da Microsoft Wordekin. Soilik, zenbait xehetasun izan behar dira kontuan fitxategiak gordetzean, Word erabili ohi dutenek Writer bidez sortutako dokumentuak ireki ahal ditzaten. Baina hori geroago azalduko dugu.
Writerren, beste testu-prozesadore batzuetan bezala, paragrafoak lerrokatzeko zenbait aukera daude, zenbait motatako eta tamainako letra-tipoak, eta hainbat formatu-efektu (esaterako, lerroen arteko tartea, tabulazioak, koskak eta ideiak edo edukiak zerrendatzeko markatzaile aurredefinituak). Halaber, testuak kopiatzeko, mozteko eta itsasteko aukera dago, bai dokumentu berean, bai dokumentu batetik bestera.
Writerren sortutako dokumentuak gure ordenagailuan gorde ditzakegu, eta gero berriro erabili; beraz, aukera dago aldaketak egiteko (esaterako, beste eduki batzuk gehitzea), edo, besterik gabe, kontsultatzeko, inprimatzeko, konpartitzeko (adibidez, Google Docs erabiliz) edo beste norbaiti posta elektronikoz bidaltzeko.
Testu-prozesadoreek zenbait tresna erabilgarri izaten dituzte idazteko lana errazteko; besteak beste, ortografia- eta gramatika-zuzentzaile automatikoak, hiztegi eleanitzak eta sinonimoen hiztegiak.
Gaur egun, testu-prozesadoreak erabiltzea ezinbestekoa da edozein lan-esparrutan. Izan ere, jada ez da ia idazmakinarik erabiltzen, testu-prozesadoreek askoz aukera gehiago ematen dituzte-eta. Hezkuntzan, hain zuzen, aplikazio horiek erabilera asko izan ditzakete irakasleentzat nahiz ikasleentzat. Hona hemen horietako batzuk:
Ikasleen fitxak egitea, tutorearen lana errazteko.
Ikasleentzako gida praktikoak sortzea.
Kartelak egitea (iragarkiak edo albisteak).
Irakasgaietarako edo moduluetarako dokumentazioa kudeatzea.
Txostenak edo ikerketako eta eduki-bilaketako lanak idaztea.
Laburpenak edo ikaste-gidak egitea.
Lanak taldeka idaztea, aukera ematen baitu ikasle bakoitzak dagozkion edukiak bakarka lantzeko eta, gero, eduki horiek dokumentu bakar batean elkartzeko.
…
OpenOffice instalatu ahal izateko eta behar bezala funtzionatzeko, ordenagailuak konfigurazio hau izan behar du:
Gutxienez behar den konfigurazioa (Windows) | Gomendatutako konfigurazioa | |
Sistema eragilea: | Microsoft Windows 95, 98, NT, 2000 edo XP | Windows 2000, XP, Server 2003, Vista edo Windows 7. |
PUZ: | Pentium | Pentium 233 Mhz edo hortik gorakoa |
Memoria (RAM): | 128 | 128 MB edo gehiago |
Disko gogorra: | 200 MB libre diskoan | 200 MB baino gehiago libre diskoan |
OpenOffice erabiltzeko, programa deskargatu eta ordenagailuan instalatu behar da. Hori egiteko, OpenOfficeren web-orrian zuzenean sar zaitezke (http://eu.openoffice.org/) edo, bestela, bilatzaile batean (adibidez, Google) “openoffice” jar dezakezu:
Zerrendako lehen emaitzan klik egitean (OpenOffice.org da), hasierako orrian sartuko gara, eta hor has dezakegu OpenOffice deskargatzeko eta instalatzeko prozesua.
Egin klik Descárgalo Ahora (Deskargatu orain) botoi urdinean, deskargatze-prozesua hasteko. Windowsen bertsioaren arabera, leiho bat ageriko da, galdera hau duena: ¿Le gustaría guardar este archivo? (Fitxategi hori gorde nahi al duzu?). Guardar archivo (Gorde fitxategia) aukera hautatu behar da.
Behin OpenOffice zure ordenagailura guztiz deskargatu eta gero, sartu fitxategia gordetzeko hautatu duzun karpetan, eta egin klik bikoitza instalazio-fitxategi exekutagarrian. Segurtasun-oharra (“Advertencia de seguridad”) duen leihoa ageriko da, galdera hau duena: “¿Desea ejecutar este archivo?” (hau da, “Fitxategia exekutatu nahi al duzu?”). Ejecutar (Exekutatu) aukeran klik egin behar da. |
Jarraitzeko, hautatu instalazio osoa egiteko aukera (“instalación completa”), eta egin klik Siguiente (Hurrengoa) botoietan, azken leihora iritsi arte, Finalizar (Amaitu) aukera duena. Leiho horretan, aukera hori hautatu behar da.
Instalazio-programak OpenOfficerako lasterbide-ikono bat sortuko du ordenagailuaren mahaigainean. Programa erabiltzen hasteko, egin klik bikoitza ikono horretan. OpenOffice paketea instalatzen eta erabiltzen saiatzen garen lehen aldian, ongietorri-leiho bat zabalduko da, erregistratze-prozesua egiten laguntzeko. Egin klik Siguiente (Hurrengoa) botoian, bete jarraibideak, eta osatu nahitaez eman beharreko informazioa adierazteko eremuak. Azken leihoan, aukera dago softwarea erregistratzeko edo ez erregistratzeko. Lehenespenez, erregistratzeko aukera markatuta ageri da; ez baduzu erregistratu nahi, aldatu aukera eta egin klik amaitzeko botoian (Finalizar). Beste leiho bat ageriko da, eta bertan, OpenOfficeren aplikazio guztiak daude. Aurrerantzean, leiho hori ikusiko dugu OpenOffice abiarazten dugun bakoitzean.
Writer programan dokumentu huts bat irekitzeko, klik bikoitza egin behar da Documento de Texto (testu-dokumentua) botoian.
Jarraian, Writerren ezaugarri eta funtzio batzuk deskribatuko ditugu. Dokumentu berri bat irekitzean, laneko arearen eta tresnen bista ikusiko dugu, hau bezalakoa:
Titulu-barra: editatzen ari garen fitxategiaren izena adierazten du, bai eta programaren izena ere. Halaber, leihoa minimizatzeko, maximizatzeko eta ixteko botoiak daude.
Menu-barra: goitibeherako menuak aukeratzeko eremua. Menu horietan, testu-prozesadoreek izaten dituzten ohiko aukerak daude: Archivo, Editar, Ver, Insertar, Formato, Tabla, Herramientas, Ventana eta Ayuda (hau da, Fitxategia, Editatu, Ikusi, Txertatu, Formatua, Taula, Tresnak, Leihoa eta Laguntza).
Barra de herramientas estándar (Tresna-barra estandarra): dokumentuarekin lan egiteko erabiltzen diren aukera batzuetarako lasterbide-botoiez osatutako barra: Guardar (Gorde), Imprimir (Inprimatu), enviar por email (Bidali e-mail bidez), Copiar (Kopiatu), Pegar (Itsatsi), Buscar (Bilatu), ortografia- eta gramatika-zuzentzailea, formatua kopiatzeko botoia, taulak txertatzeko botoia, eta beste batzuk. Barra hori pertsonalizatu daiteke, erabiltzaileak gehien erabiltzen dituen aukerak hautatuta.
Barra de formato (Formatu-barra): goitibeherako menuak ditu (letra-tipoa eta –tamaina aukeratzeko), bai eta botoiak ere, paragrafoak lerrokatzeko, kosketarako, buletak eta numerazioa aukerarako, testuaren kolorea hautatzeko, testua nabarmentzeko, etab. Aurreko barra bezala, barra hau ere pertsonalizatu daiteke.
Laneko area: leku edo orri hutsa, dokumentua lantzean gure testua idazteko.
Barra de dibujo (Marrazteko barra): zenbait botoi ditu, marraztearekin eta irudiak aldatzearekin lotutako aplikazioak dituztenak.
Titulu- eta menu-barra izan ezik, aipatutako tresna-barra guztiak eta aipatu ez ditugun beste batzuk pertsonalizatu daitezke, gehien erabiltzen diren botoiak aukeratuz gero. Halaber, ezkutatu edo mugitu daitezke, pantailako beste leku batean jartzeko (goian, behean, eskuinean edo ezkerrean).
Lehenago, ikusi dugu nola ireki daitekeen testu-dokumentu berri hutsa, gure testua dokumentu horretan idazten hasteko. |
Hori egitean, izenburua orrialdearen erdian lerrokatuko da, irudian ikusten den bezala:
Garrantzitsua da lan egiteko dokumentu berriari izena jartzea eta gure ordenagailuan gordetzea. Komeni da sarritan gordetzea, edukia osatu ahala, egindako lanak kalterik ez izateko, edo lana bera ez galtzeko, adibidez, ordenagailua ezustean itzaltzen bada edo konturatu gabe dokumentua gorde gabe ixten badugu.
Halaber, irudian hautatuta ageri den tresna-barrako ikonoa ere erabil dezakegu (kapsula-lantegi honen hasieran azaldutako “lasterbideetako” bat da).
Komeni da dokumentuari izen erraz bat jartzea, eta hobe da izenean azenturik eta hutsunerik ez erabiltzea, beste ordenagailu batzuetako erabiltzaileekin konpartitzean arazorik egon ez dadin dokumentua irekitzean.
Lehen azaldutako “Guardar como” (Gorde honela:) leihoan, dokumentuaren izena jartzeko eremuaren azpian, gordetzeko zer luzapen erabili nahi dugun hautatzeko aukera dago. Writerren ordez Microsoft Word erabiltzen duen norbaitekin dokumentua konpartitu nahi badugu, .doc luzapenaz gorde behar dugu, besteak arazorik gabe ireki ahal dezan.
Writerrek ortografia- eta gramatika-zuzentzailea du. Elementu horrek aukera ematen du idatzi ahala akatsak zuzentzeko. Oharkabean, zuzentzaileak identifikatzen ez duen hitz bat idazten badugu, gorriz azpimarratuta ageriko da, eta softwareak zenbait hitz proposatuko ditu zuzenketa gisa.
Era berean, izenburua letra etzanez (Etzana; I) eta azpimarratuta (azpimarratuta; U) idazteko aukera dago, aukera bakoitzari formatu-barran dagokion botoia erabiliz.
Writerrek testuaren kolorea aldatzeko aukera ere ematen du. Ikus dezagun nola egiten den.
Hautatutako testua aukeratutako kolorera aldatuko da.
Writer programak aukera ematen du irudiekin lan egiteko. Gure ordenagailuko karpeta batean gordeta dugun irudi bat (logotipo bat) txertatuko dugu, gure dokumentuaren goiko aldean kokatzeko.
|
Ohikoa izaten da dokumentuek orrialde bat baino gehiago izatea. Writerrek aukera ematen du nahi adina orrialde-kopuru dituzten dokumentuak egiteko. Gure dokumentuari beste orrialde bat txertatzeko, salto de página (orri-jauzia) funtzioa erabil dezakegu.
|
Writerrek aukera ematen du gure dokumentuko testu-zati bat kopiatzeko eta beste leku batean itsasteko. Adibide gisa, idatzi dugun testuaren zati baten kopia egingo dugu lehen sortu dugun orrialde berrian, gurasoei baimenaren kopia emateko. Kopiatu eta itsatsi funtzioei esker, ez dugu testua berriz idatzi beharrik izango.
Halaber, kopiatzeko eta itsasteko funtzioak menu-barrako “Editar” (Editatu) aukeraren goitibeherako menuan aukera daitezke, edo saguaren eskuineko botoiaren bidez ere, behin kopiatu nahi dugun testua hautatu eta gero.
Writerrek aukera ematen digu dokumentua nola geratzen ari den ikusteko. Oso erabilgarria da aukera hori, batez ere inprimatuta nola geratuko litzatekeen ikusteko.
|
Jarraian ageri den irudian, Writerrek gure dokumentuan 3 x 3eko taula txertatu duela ikusten da.
Lehenespenez, softwareak taula sortzean, gelaxka guztiak tamaina berekoak dira, eta taulak orrialdearen zabalera osoa hartzen du. Gelaxken tamaina alda daiteke, eta aukera dago gelaxkak elkartzeko edo zatitzeko.
Komeni da jakitea tresna-barrak laneko arean barra mugikor gisa jar daitezkeela, guk nahi dugun moduan. Taularen tresna-barra mugitzeko, egin klik barraren alboko ertz puntudunean (1), eta arrastatu (saguaren botoia sakatuta eduki behar dugu) kokatu nahi dugun lekuraino. Han uzteko, saguaren botoia askatu behar da (2).
Taularen edukietan formatuak aplikatuko ditugu. Hasteko, lehen errenkadako testua erabiliko dugu. Aldi berean zenbait formatu aplikatzeko aukera dago, eta gelaxka bakoitzak formatu guztiz desberdina izan dezake besteekiko.
Aukeratutako formatu-aldaketen emaitzak berehala ikusiko ditugu
Errenkadak edo zutabeak txerta daitezke, gure taulan informazio gehigarria adierazteko. Errenkada berriak kurtsorea kokatuta dugun errenkadaren azpian txertatuko dira, eta zutabeak berriz, kurtsorea dagoen zutabearen eskuinaldean.
Jarraian ageri den irudian ikus daitekeenez, beste errenkada bat gehitu da taularen bukaeran.
Lehen aipatu bezala, taula bateko errenkaden eta zutabeen neurriak alda daitezke; hau da, haien zabalera edo altuera aldatzeko aukera dago.
Jarraian ageri den irudian ikusten da zutabearen zabalera txikitu dela.
Google Docs Web 2.0-ko tresna da, eta mota guztietako dokumentuak Interneten konpartitzeko balio du. Tresna-mota hori oso erabilgarria da dokumentuak pertsona askorekin konpartitzeko beharra badugu, are gehiago dokumentuak tamaina handikoak badira; hau da, memorian leku asko behar duten dokumentuak badira. Hori dela-eta, zaila izaten da, eta batzuetan ezinezkoa, fitxategi horiek posta elektronikoz bidaltzea, posta-zerbitzuek mugak ezartzen dituztelako bidali eta jaso daitezkeen fitxategien tamainarako.
Google Docs tresnak badu beste abantaila bat; hain zuzen, Google Docsen gordeta ditugun dokumentuak Interneterako konexioa duen edozein ordenagailutik ireki ditzakegula, eta gainera, ez dute gure ordenagailuan lekurik hartzen, sarean gordeta daudelako, eta ez gure ordenagailuan.
Google Docsen dokumentuak gordetzeko eta konpartitzeko, ez da programarik instalatu behar ordenagailuan. Aplikazio hori erabiltzeko, haren web-orrian sartu behar da, besterik gabe: http://docs.google.com/#all .
Adibide praktiko gisa, lehen Writerren sortutako dokumentua Google Docsen argitaratuko dugu.
Google Docs nahiz Googleren doako gainerako aplikazioak erabiltzeko, kontu bat izan behar da Gmailen. Gure adibidea egiteko, erabiltzaileak jada Gmaileko kontua duela joko dugu; beraz, ez dugu azalduko Gmaileko kontua sortzeko prozesua (oso erraza da).
Jarraian ikus daitekeenez, Gmail posta elektronikoaren pantailaren goiko aldean, menu bat dago, Googleren tresna nagusiak dituena.
Google Docsen hasiera-pantailara itzultzean, ikusiko dugu gure fitxategia ('baimena.odt') Google Docsen elementuen barruan dagoela.
Google Docsek Writerren antzeko tresna-barrak ditu. Barra horiek aukera ematen dute testu-dokumentua editatzeko, edukiak gehitzeko edo, besterik gabe, formatuak aldatzeko.
Lehen aipatu bezala, konpartitu nahi dugun dokumentua jada online dugu. Orain, dokumentua irakurtzea nahi den pertsonekin nola konpartitu azalduko dugu, zehatz-mehatz. Google Docsek aukera ematen digu dokumentua pertsona-talde mugatu batekin konpartitzeko, edo sarean libre uzteko, edonork ikusi ahal izan dezan. Halaber, aukera dago dokumentua beste batzuek editatzeko moduan edo editatu ezinik uzteko. Aukera hori abantaila handia da edukiak lankidetzan garatzeko, zenbait erabiltzailek dokumentua editatzeko aukera izan dezaketelako, nork bere ekarpenak eginez.
Aurreko kasuan bezala, leiho bat irekiko da, eta bertan aukeratuko dugu beste pertsona batzuek dokumentua editatu ahal izango duten, edo soilik ikusteko aukera izango duten.
Writer erabiliz sortutako dokumentu bat, edozein erabiltzailek ikusi eta editatu dezake, dokumenturako sarbidea eta testu-prozesadore hori edo Microsoft Word izanez gero. Hori eragozteko, Writerrek dokumentua babesteko aukera ematen du.
Fitxategi bat pasahitz bidez babestea
Ireki “baimena.odt”.
Hautatu Guardar como (Gorde honela) aukera, eta jarri beste izen bat fitxategiari; adibidez, “baimenaseg”.
Aktibatu Guardar con contraseña (Gorde pasahitza duela) eta egin klik Guardar (Gorde) aukeran.
Idatzi pasahitza gisa erabiliko den hitza, bi aldiz.
Egin klik Aceptar (Onartu) botoian.
Itxi dokumentua eta ireki berriz, pasahitza eskatzen duela egiaztatzeko.
Idatzi aukeratutako pasahitza eta egin klik Aceptar (Onartu) aukeran, dokumentuan sartzeko.
Aurrerantzean, pasahitza ezinbestekoa izango da dokumentua irekitzeko; beraz, gogoratu beharko dugu.
Informazio pertsonala garbitzea
Oro har, dokumentu bat ordenagailuan editatzean, dokumentuan sartzeko erabiltzen den izena edo ezizena erregistratuta geratzen da, egile gisa (batzuetan, ezizen hori bat dator erabiltzailearen datu pertsonalekin).
Izen hori sortutako dokumentu guztietan ez agertzeko, hau egin daiteke.
Ireki Writer erabiliz editatutako dokumentua (gure adibidean, “baimena.odt”).
Egin klik Archivo (Fitxategia) menuan, eta hautatu Propiedades (Propietateak) aukera.
Aktibatu General (Orokorrak) aukera.
Desaktibatu Utilizar los datos del usuario (Erabili erabiltzailearen datuak) laukia.
Egin klik Aceptar (Onartu) botoian.
PDF formatua oso irtenbide egokia da dokumentu bat beste pertsona batzuei banatzeko, egileak sortzean jarri dizkion ezaugarriak galdu gabe. Eta Writerrek aukera ematen du PDF fitxategiak erraz sortzeko.
Ireki “baimena.odt”.
Egin klik tresna-barrako Exportar directamente como PDF (Esportatu zuzenean PDF gisa) aukeran.
Osatu Exportar (Esportatu) elkarrizketa-koadroa, fitxategiaren izena idatziz (gure adibidean, “baimena”).
Hautatu PDF aukera. Horretarako, zabaldu Formato (Formatua) menua, automatikoki hautatuta agertzen ez bada.
Dokumentuak bere formatua izaten jarraitzen du edozein ordenagailutan.
Erraz bidaltzen da.
Testuaz gain, irudiak, estekak edo hiperestekak izan ditzake.
Posta konbinatzea esaten zaio testu-dokumentu bat erabiltzaile askori modu automatizatuan bidaltzeari. Ekintza hori egin ahal izateko, hauek behar dira:
Bidali nahi den dokumentua
Hartzaileen helbideak dituen datu-iturria
Bi elementu horiek baditugu, Writerrek fitxategi horiek konbinatuko ditu hartzaile adina fitxategi sortzeko. Ikus dezagun nola egiten den.
Ireki sortutako dokumentua (“baimena.odt”).
Jarri data bat dokumentuari, goiko aldean.
Jarri kurtsorea testuaren eremuaren hasieran, eta, Supr tekla sakatuta, joan testuan gora, dataren gainetik lerro bat soilik egon arte.
Egin lik Guardar (Gorde) aukeran, aldaketak gordetzeko, eta utzi dokumentua irekita.
Joan Herramientas (Tresnak) menura eta hautatu Asistente para combinar correspondencia (Posta konbinatzeko morroia) aukera.
Egiaztatu Usar el documento actual (Erabili uneko dokumentua) aukera markatuta dagoela, eta egin klik Siguiente (Hurrengoa) aukeran.
Hautatu carta (gutuna) aukera, eta egin klik Siguiente (Hurrengoa) aukeran.
Egin klik Seleccionar lista de direcciones (Hautatu helbideen zerrenda) botoian.
Writerren, Microsoft Wordeko “.doc” formatuko fitxategiak ireki, gorde eta bihur daitezke. Abrir (Ireki) aukeraren Tipo (Mota) goitibeherako menuan, Wordeko formatuen zerrenda luzea dago.
Fitxategi-multzo bat “.doc” formatutik “.odp” formatura aldatu behar izanez gero, Writerrek loteka bihurtzeko aukera ematen du. Prozedura honi jarraitu behar zaio hori egiteko:
Egin klik Archivo (Fitxategia) menuan, eta hautatu Asistentes (Morroiak) aukera.
Hautatu Convertidor de documentos... (Dokumentu-bihurtzailea) aukera.
Hautatu Microsoft Office, aktibatu Documentos Word (Wordeko dokumentuak), eta egin klik Continuar (Jarraitu) botoian.
Egin klik Documentos Word (Wordeko dokumentuak) aukeran, eta hautatu Wordeko dokumentuak dituen karpeta, bai eta bihurtutako fitxategiak gordetzeko karpeta ere, botoi hauetan klik eginez:
(hiru puntu).Egin klik Continuar (Jarraitu) aukeran. Writerrek egingo duen eragiketaren laburpena erakutsiko du.
Egin klik Convertir (Bihurtu) aukeran, prozesua hasteko.
Eragiketak zenbait minutu iraun dezake, fitxategien tamainaren eta kopuruaren arabera.
Writer eta Word programen arteko bateragarritasuna oso zabala da, baina ez da erabatekoa. Taula honetan laburbiltzen dira aukera nagusiak.
ITXURA |
WORDETIK WRITERRERA |
WRITERRETIK WORDERA |
Letra-tipoak | Instalatutako letra-tipoak erabiltzen dira | Instalatutako letra-tipoak erabiltzen dira |
Irudiak | Inportazioa zuzen egiten du | Estekatutako irudiak integratzen ditu |
Formulak | Irudi gisa hartzen ditu | Irudi gisa hartzen ditu |
Orrien numerazioa | Inportazioa zuzen egiten du | Esportazioa zuzen egiten du |
Legenda (eremua) | Inportazioa zuzen egiten du | Esportazioa zuzen egiten du |
Erreferentzia (eremua) | Inportazioa zuzen egiten du | Esportazioa zuzen egiten du |
Hipertestuko estekak | Inportazioa zuzen egiten du | Esportazioa zuzen egiten du |
Oin-oharrak | Inportazioa zuzen egiten du | Esportazioa zuzen egiten du |
Marjina | Marjina horizontalak, zuzen; Marjina bertikalak, aldatuta | Marjina horizontalak, zuzen; Marjina bertikalak, aldatuta |
Excel/Calc programetako taulak (objektua) | Exceleko kalkulu-orriko objektuaren inportazioa zuzen egiten du | Kalkulu-orriko objektuaren esportazioa zuzen egiten du |
Wordeko taulak | Inportazioa zuzen egiten du | Esportazioa zuzen egiten du, baina kalkulu bidezko gelaxkak zenbateko finko gisa ageri dira |
Aurkibidea eta taulak | Identifikatzen dira, baina berriz formateatu behar dira | Esportazioa zuzen egiten du |
Numerazioa eta buletak | Inportazioa zuzen egiten du | Esportazioa zuzen egiten du |
Makroak | Bateraezinak | Bateraezinak |
Grafikoak | Irudi gisa hartzen ditu | Irudi gisa hartzen ditu |
Writerreko teklatu-lasterbideak
Writerren, zenbait tekla-konbinazio daude konfiguratuta, zenbait ekintza bizkor eta arin egiteko.
Taula honetan adierazten dira OpenOffice duen edozein ordenagailutan funtzionatzen duten tekla-konbinazio estandarrak.
DESKRIBAPENA | TEKLAK |
Dokumentu berria | Ctrl + u |
Ireki fitxategia | Ctrl + a |
Gorde fitxategia | Ctrl + g |
Kopiatu | Ctrl + c |
Itsatsi | Ctrl + v |
Ebaki | Ctrl + x |
Hautatu dena | Ctrl + e |
Inprimatu | Ctrl + p |
Itxi dokumentu aktiboa | Ctrl + F4 // Alt + F4 |
Itxi leihoa | Ctrl + w |
Irten | Ctrl + q |
Lerroarte bakuna | Ctrl + o |
1,5eko lerroartea | Ctrl + 5 |
Letra lodia | Ctrl + n |
Letra etzana | Ctrl + k |
Letra azpimarratua | Ctrl + s |
Justifikatuta | Ctrl + j |
Lerrokatu erdian | Ctrl + Maius + c |
Ezker-lerrokadura | Ctrl + Maius + g |
Azpimarra bikoitza | Ctrl + d |
Bilatu eta ordeztu | Ctrl + b |
Berregin ekintza bat | Ctrl + y |
Desegin ekintza bat | Ctrl + z |
Erakutsi ez inprimatzeko karaktereak | Ctrl + F10 |
Sinonimoen hiztegia | Ctrl + F7 |
Aktibatu/Desaktibatu markak | Ctrl + F8 |
Txertatu taula | Ctrl + F12 |
Erakutsi eremuak | Ctrl + F9 |
Pantaila osoa | Ctrl + Maius + j |
Txantiloiak eta dokumentuak (elkarrizketa-koadroa) | Ctrl + Maius + n |
Ireki estilo-katalogoa | Ctrl + F11 |
Aplikatu 1. goiburua estiloa | Ctrl + 1 |
Testu automatikoa hautatzea/editatzea | Ctrl + F3 |
Laguntza | F1 |
Lehen menua hautatzea | F10 |
Erakutsi estilo-zerrenda | F11 |
Aktibatu/Desaktibatu numerazioa | F12 |
Kalkulu-barra | F2 |
Txertatu testu automatikoa | F3 |
Datu-iturria | F4 |
Nabigatzailea | F5 |
Joan hurrengo eremura | F6 |
Ortografia-orrazketa | F7 |
Eguneratu eremuak | F9 |
Hurrengo bilaketa-elementua | Maius + Ctrl + f |
Jarri kurtsorea “Cargar URL” (Kargatu URLa) eremuan | Maius + Ctrl + o |
Testuinguru-laguntza | Maius + F1 |
Erakutsi testuinguru-menua | Maius + F10 |
Sortu estiloa | Maius + F11 |
Aktibatu/desaktibatu buletak | Maius + F12 |
Hautatu hurrengo koadroa | Maius + F5 |
Birkalkulatu taula | Maius + F9 |
Kapsula-lantegiaren azken atal honetan, zure autoebaluaziorako proposamena eskainiko dizugu:
Zer abantaila ikusten dizkiozu testu-prozesadorea ikasgelan erabiltzeari? Zure ustez, zer materia eta jardueratarako izan daiteke erabilgarriagoa? Gaizki aplikatuz gero, uste al duzu arriskua dagoela eskolen erritmoa galtzeko eta ikasleei arreta galarazteko?
Arrazoitu zure ondorioak, hauek kontuan hartuta:
Writerrek abantaila kualitatiboa du, beste baliabide tradizional batzuekin konparatuta (arbela, fotokopiak, koadernotxoa).
IKTen ingurunean, arreta handiagoa jartzen dute ikasleek baliabideen erabileran, curriculum-edukietan baino.
Irakas-denbora asko galdu behar da osagaiak prestatzen (ordenagailua, dokumentuak, softwarea).
Web 2.0: Web 2.0-ko webguneek aukera ematen diete erabiltzaileei webguneko beste erabiltzaile batzuekin elkarreraginean aritzeko edo bertako edukiak aldatzeko.
Testu-prozesadorea: Informatikako aplikazioa da, ordenagailu bidez idatzizko dokumentuak sortzeko edo aldatzeko.
Informatika-paketea: zenbait programa desberdinez osatutako multzoa, pakete bat osatzeko (suitea edo suite ofimatikoa ere esaten zaie ), erabiltzailearen behar premiazkoenak betetzeko.
Multiplataforma: zenbait plataformatan funtziona dezaketen programak, sistema eragileak , programazio-hizkuntzak edo beste mota batzuetako softwarea adierazteko terminoa . Plataforma bat hardwarearen eta softwarearen konbinaketa da, aplikazioak exekutatzeko erabiltzen dena.
Online: Interneteko ziberespazioan kokatua.
Software librea: ordenagailurako software-mota bat da, doan banatzen dena, eta denbora-mugarik gabe erabil daitekeena.
Link edo esteka: hiperestekak dira ; hau da, hipertestu-dokumentu baten erreferentzia, beste dokumentu edo baliabide batera.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.