IKT KAPSULA-LANTEGIA
Podcast-en erabilpena ikasgelan
IbilbideaGaitasunen mapaZer da podcast-a?Zer da podcast-a?Podcast adibide batzukPodcast-en adibide batzukPodcasting jarduera ikasgelanPodcasting jarduera ikasgelanPodcasting jarduera ikasgelanPodcasting jarduera ikasgelanNola sortu eta eskegi podcast bat?Nola sortu eta eskegi podcast bat?Nola sortu eta eskegi podcast bat?Nola sortu eta eskegi podcast bat?Nola sortu eta eskegi podcast bat?Nola sortu eta eskegi podcast bat?Podcast-aren bilakaeraPodcast-aren bilakaeraPodcast-aren bilakaeraPodcast-aren bilakaera
1 de 20
0%
Aurkibidea
Kredituak
Kredituak
© Itinerarium 2011

ZUZENDARITZA: Narcís Vives

KOLABORATZAILEAK:

  • PRODUKZIO-ZUZENDARITZA: Antonio Cara
  • EDUKI-ZUZENDARITZA: Antonio Cara
  • ZUZENDARITZA TEKNIKOA: Maite Vílchez
  • EGILEA: Iris Fernández
  • EUSKARARA ITZULPENA: Eskola 2.0
  • MAKETAZIOA: Miquel Gordillo eta Maite Vílchez

Ibilbidea

Aurkezpena

Kapsula-lantegi honetan podcast kontzeptua bera landuko dugu: definizioa, jatorria, podcasting-aren adibideak gaztelaniaz eta tresna honek dituen zenbait aplikazio hezkuntzaren alorrerako.

Edukiak

Nola aurkeztuko dizkizuegu materialak?

Zenbait formatu konbinatuko ditugu, kapsula-lantegiko edukiak lantzeko zenbait aukera emateko:

  • Material guztiaren bertsio inprimagarria, PDF formatuan.

  • Bertsio elektronikoa, WEB formatuan.

  • Zenbait ataletan, bideo bidezko tutoriala.

Has gaitezen!

Gaitasunen mapa

KAPSULA-LANTEGIA: PODCAST-A.
IKT programazioa

IKT gaitasunak* (ardatzetan sailkatuta)

G. Kudeaketa eta garapen profesionala

P. Didaktika, pedagogia eta curriculuma

C. Hiritartasun digitala

G3. Berdinkideekin konektatzeko, ikastaroak online egiteko eta adituekin elkarreraginean aritzeko IKTek duten erabilgarritasuna ulertzea eta diziplinarekin zerikusia duten topikoetan sartzea, garapen profesionalerako funtsezko alderdietako bat dela ulertuta.

G4. Tutorialak zer diren ulertzea eta laguntza gisa erabiltzea IKTko edozein baliabide ikasteko.

G7. Multimedia-edukiekin oinarrizko eragiketak egitea (audioa erreproduzitu, sortu eta editatu)

G8. Interneteko zerbitzuak erraztasunez erabiltzea (web-orria, posta elektronikoa, foroa, txata, mezularitza eta beste batzuk), informazioa bilatzeko, lankideekin komunikatzeko ikastetxe barruan zein kanpoan, eta esperientziak elkarri jakinarazteko.

D1. Ikaskuntza-esperientzia jakin batzuk diseinatu, gauzatu eta ebaluatzea, dagoeneko erabiltzen diren IKT baliabideak erabiliz, ikasleek beren interesen, beren erritmoaren, beren ikasteko moduaren eta beren trebetasunen arabera lan egin dezaten.

D2. Ikasleei beren ikaskuntzaren protagonista izaten lagunduko dieten ikaskuntza-giroak garatzea, beren esperientziak, beren helburuak diseinatuz eta IKT baliabideak erabiliz beren jarduerak ebaluatuz.

D4. Ikaskuntza-esperientziak diseinatu, gauzatu eta ebaluatzea, IKT baliabideak erabiliz ikasleengan sustatzeko XXI. menderako trebetasunak; esaterako, lankidetza, talde-lana, pentsaera kritikoa, arazoak konpontzea, enpatia eta sormena.

D6. IKT baliabideak erabiltzea, mundu errealeko gaiak esploratzeko eta/edo arazo errealak konpontzeko.

D12. Pentsamendu sortzailea, berrikuntza eta aurkikuntza sustatu, babestu eta modelatzen duten ikaskuntza-esperientziak diseinatu, gauzatu eta ebaluatzea.

C3. GPL edo CreativeCommons lizentzia-moten eskemak aplikatzea ikasleek ekoitzitakoari.

C5. Audio-lizentziei buruzko araudiak eta erabilera-politika onargarriak jakitea, errespetatzea eta errespetaraztea.
C6. Web-ean dagoen informazioa erabiltzeari buruzko araudiak jakitea, errespetatzea eta errespetaraztea, egiletzat aitortua izateko eta iturriak behar bezala aipatzeko.

IKTko helburu zehatzak

  • Glogster Edun alta ematea.

  • Kontuaren aukerak aztertzea eta aldaketak egitea.

  • Poster bat sortzea.

  • Posterra editatzea: objektuak ezabatzea eta integratzea, horien itxura aldatzea.

  • Fitxategiak bilatzea Interneten eta lotzea.

  • Multimedia-fitxategiak grabatzea web-kamera erabilita web-ingurunean.

  • Glogster Edu gelan ikasleen kontuak sortzea eta kudeatzea.

  • Gela birtualean ikasleen elkarrekintza sustatzea.

IKTko edukiak

  • Glogsterren Glog bat (hau da, poster bat) sortzea.

  • Glogster gelan norberaren eta ikasleen kontua administratzea.

  • Balorazio- eta ebaluazio-dinamikak ingurune birtualetan.

Gutxieneko eskakizunak

  • Interneten nabigatzeko oinarrizko ezagutzak.

  • Testu-prozesadoreei buruzko oinarrizko ezagutzak.

  • Fitxategi digitalen funtsezko kudeaketa.

  • Posta elektronikoaren oinarrizko kudeaketa.

  • Multimedia-kontrolen oinarrizko ezagutza.

Ebaluazio-irizpideak

  • Glogster ren behar bezala alta ematea eta glog bat sortzea.

  • Poster bat behar bezala editatzea, irudiak, bideoak, soinuak eta estekak txertatzea.

  • Soinua, audioa eta irudia grabatzea glog batean.

  • Atzealdea eta objektuak aldatzea

  • Kontua pertsonalizatzeko dauden aukerak jakitea eta horiek aldatzea, nork bere irizpidearen arabera erabiltzeko.

  • Ikasleen kontuak sortzea eta horiek kudeatzea.

  • Glogsterraren erabilera hezkuntza-jardueretan eranstea.

* "Eskola 2.0" proposameneko LH 5. mailako ikasleentzako IKT konpetentzien itemak. Eranskinatik aterata "IKT Konpetentzia mapak".

Zer da podcast-a?

Hitzaren jatorria

Hitza erabili zuen lehen pertsona Ben Hammersley izan zen, eta iPod terminoa izan zen haren inspirazio-iturria; hau da, Apple markako gailu eramangarri bat, CD edo bestelako euskarri iraunkorrean grabatu gabe musika digitalizatua entzuteko diseinatutako gailua.

Podcasting terminoa bi hitzez osatuta dago :

  • Pod (ingelesezko sigla, public on demand; hau da, neurrira antolatutako zerbitzua edo harpidetza bidezko zerbitzua).

  • Broadcasting, euskarazko irratidifusio hitzaren antzekoa, baina telebistarako edo Interneterako edukien emisioa ere bere baitan hartzen duena.

Horrenbestez, Podcasting-a soinu-edukiak Internet bidez hedatzea da. Horretarako, harpidetza-mekanismo bat dago, edukia argitaratzen denean erabiltzaileak ezagutzeko aukera izan dezan. Izan ere, horrela, erabiltzaileak edukia jaso eta ordenagailuan edo gailu eramangarri batean entzun dezake.

Teknologiaren alorreko zenbait berrikuntzari esker daukagu Podcasting-a. Hona hemen horiek laburbilduta:

  • Audio-gailu eramangarrien ugalketa

Duela urte batzuk euskarri analogikoak behar genituen musikarako (edo audio- eta bideo-edukietarako). Bidaia batean edo lantokian musika entzuteko CD erreproduzigailuak (discman izenekoak) eta zintak genituen (garai bateko walkman izenekoak). Irrati-kateek entzule-kopuru jakin bat zuten, mugatua, instalazioaren potentziaren arabera eta antenarekiko gertutasunaren arabera, eta, beraz, bidaiatzean ez zen oso ondo entzuten.

Walkman

Walkman izenekoa– kaseteen, audio-zinten erreproduzigailuak.

Discman

Discman izenekoa– CD edo disko trinkoen erreproduzigailu eramangarria.

MP3 izenekoa– Audio-erreproduzigailu eramangarri generikoa, datuak flash-memorian gordetzen dituena.

iPod

iPOD izenekoa, Apple enpresarena, munduko lehen audio-erreproduzigailu eramangarria.

  • Informazioa saretik deskargatzeko abiadura handia

Soinu-fitxategien bidez audioa entzuteko aukera ematen duten gailuei esker (mp3 eta ogg formatuan normalean) eta saretik informazioa deskargatzeko abiadurari esker eta, halaber, testua eta soinua doan eta edonork bana dezakeenez, musika edo audio-fitxategiak biltegiratzeko filosofia aldatu zen. Hain zuzen, oraingo joera hau da: fitxategiak deskargatzea, entzutea eta ezabatzea, duda-mudan ibili gabe, jakinda edozein unetan deskarga dezakegula fitxategi bera, hala behar izanez gero.

  • Audio-edukia online argitaratzea

Edukia online argitaratzeko gero eta ezagutza tekniko gutxiago behar da.

Orain dela urte gutxi batzuk arte, ezinbestekoa zen hosting-zerbitzu bat ordaintzea (Interneteko zerbitzari bat fitxategiak biltegiratzeko) eta ASP edo PHP lengoaietan programatzen jakitea, funtzio automatizatuko webgune bat sortu ahal izateko sarean.

Gaur egun, berriz, nahiz eta erabiltzaileak HTML lengoaiaz edo bestelako programazio-lengoaiez ezer ez jakin, eduki-kudeatzaile baten bidez sortutako web-orri ona eduki dezake; besteak beste, Joomla edo Drupal dira gehien ezagutzen diren kode librekoak.

Adibidez, erregularki edukia argitaratuko duen web-orri bat sortzeko (blog bat), erabiltzaileek zenbait motatako sistemak erabiltzen dituzte. Horien artean, konponbide integraleko sistemak daude, esaterako, Blogger eta Wordpress online (instalatutako software erabilerraza duen hosting-zerbitzua eskaintzen dutenak); eta, bestalde, aurretik programatuta eta norberaren zerbitzarian instalatzen diren sistemak (esaterako, Drupal, Joomla eta abar instalatzeko Wordpressen softwarea).

Blogger
Wordpress

Podcasting-ari berari soilik dagokionez, badira grabatzeko eta argitaratzeko tresnak, audioa ostatatzeko tokiak daude, bai eta prestazio horiek guztiak konbinatzen dituzten zerbitzuak ere.

Zer da podcast-a?

  • Informazioa erabiltzaileenganaino iristen da: RSS kanalak

Interneten argitaratzen den informazioa ez da estatikoa azken urteotan. Gero eta web-orri gutxiagok du informazio finkoa eta denboraren joanean aldaketarik egiten ez duten web-orriak ere gutxi dira dagoeneko.

Gaur egun, webgune gehienek eduki dinamikoa dute, etenik gabe berritzen diren edukiak dituztenak, aldian aldiko argitalpenen antzera. Are gehiago, erabiltzaileek berek eskaintzen dute informazioa askotan; esate baterako, gizarte-sareak edo eguneroko edukiei gizarte-sareen funtzioak eransten dizkioten webguneak.

Badira web-orri berezi batzuk, Weblog, Blog edo Bitakora izenez ezagutzen direnak; horien helburu bakarra edukia aldian-aldian editatzea da, argitaratutako azken informazioa lehen planoan erakusten dutela eta ordura arteko argitalpenen historiala ikusteko moduan jartzen dutela.

Eguneroko intimo baten edo bidaia-eguneroko baten antzekoa den Bitakora web-orrian eduki zaharrak ez dira ezabatzen ez eta aldatzen ere. Lehendik argitaratuta dagoen gairen bati buruz azken orduko berriak egonez gero, beste artikulu bat idazten da aurrekoa aipatuta, eta behar beste azalpen ematen da.

Horrenbestez, aldian-aldian edukia berritzen duten web-orri asko daudenez, ezinbestekoa izan da sistema bat asmatzea, erabiltzaileak etengabe ez bisitatzeko bere interesekoak diren web-orriak eta hori egin gabe azken orduko berriak eskura izateko. Premia horri aurre egiteko RSS kanalak sortu ziren.

RSS kanalak (ingelesez, Really Simple Syndication) formatu bereziko web-orriak dira, webgunearen edukiaren arabera eguneratzen direnak. Izenak berak agerian uzten duenez, komunikatzeko bide bat da eta honela funtzionatzen du: webgune batek informazioa bidaltzen du eta harpidetuta edo sindikatuta dauden erabiltzeek automatikoki jasotzen dute informazio hori (hainbat tresna daude jasotzeko). Erabiltzaileei informazioa interesatzen bazaie eta informazioaren testuinguruari buruz gehiago jakin nahi badute, jatorrizko webgunea bisitatuko dute.

RSS kanal batean harpidetza egiteko zenbait aplikazio daude:

  • Beste programa batzuk ere ematen dute aukera RSS kanaletan harpidetza egiteko; besteak beste:

    • Mozilla Firefox, Safari, Internet Explorer: gehien ezagutzen diren nabigatzaileek RSS kanal bateko berrikuntzak jasotzeko aukera ematen dute.

    • Thunderbird: posta elektronikorako softwarea da, eta RSS kanalak eransteko eta horiek posta-kontuen antzera bistaratzeko aukera ematen du.

Oso konbinazio berezia: Podcasting gaiarekin jarraituz

Podcasting-a sortzea eragin duten lau aurrerapen teknologiko aipatu ditugu:

  • Audio-gailu eramangarrien ugalketa.

  • Saretik informazioa deskargatzeko abiadura handia.

  • Edukia online argitaratzeko gero eta erraztasun gehiago.

  • Informazio erabiltzaileenganaino iristen da: RSS kanalak.

Halako testuingurua izanik, podcasting izenez ezagutzen duguna, blogen bilakaera esanda kontzeptualizatu genezake. Izan ere, webaren bidez materiala erregularki argitaratzean datza, lehendik argitaratuta dagoena ezabatu eta aldatu gabe, baizik eta sarrera historikotzat erregistratuta, eta soinua hedatzen dela testua eta irudiak hedatu ordez.

Podcasting delakoak erradiofonia tradizionalaren bilakaera direla esanda ere identifika ditzakegu, audio-edukia ere hedatzen baita erabiltzaileentzat. Baina bada desberdintasun handi bat: entzuleak munduko edozein tokitan egon daitezke eta edozein unetan entzun ditzakete programak, baldin eta horiek argitaratu badira.

Laburbilduz,Podcasting a blogen, irratiaren eta beste elementu teknologiko batzuen arteko oso konbinazio berezia da, eta horiek gabe ezinezkoa zitekeen hura garatzea.

Bitarteko berria da, ezaugarri bereizgarriak dituena, bestelakorik ordezten ez duena, eta, halaber, erabilera garrantzitsuak eskaintzen dituena hezkuntzaren alorrean, aurrerago ikusiko dugunez.

Podcast adibide batzuk

Gero, podcasting-a gaztelaniaz eskaintzen duten webguneak arakatuko ditugu eta harpidetzen ikasiko dugu, zenbait RSS sindikatzaile erabilita.

  • Comunicando Podcast

  • Mundo Podcast

  • Podcaster.cl

  • Podcastellano

Comunicando Podcast

Musika libre duen teknologia praktikoko soinu-aldizkaria dela esanda defini daiteke gune hori.

Nola sartu edukietan?

Comunicando podcast hiru modutan jaso daiteke:

  • Programa bakoitzeko fitxategia deskargatuta mp3 formatuan.

Egin klik Descargar MP3 (deskargatu MP3) aukeran.

  • Programa online entzunda erreproduzigailuaren bidez

Egin klik lehendabiziko ikonoan, audioa erreproduzitzeko.

  • RSS kanalean harpidetuta

Egin klik RSS ikonoan. Firefox nabigatzaileak harpidetzeko aukera eskainiko dizu laster-marka dinamikoen bidez. Egin klik Suscribirse (harpidetu) aukeran orain, kanal horretako berrikuntzak jasotzeko Firefox nabigatzailearen laster-marken menuan.

Marcadores (Laster-markak) tresna-barra aktibatuta baduzu (menua: Ver / Barras de herramientas; hau da, Ikusi / Tresna-barrak), sarrera berriak dituen menua ikusi ahal izango duzu:

Podcast-en adibide batzuk

Mundo Podcast

Podcasting-aren ataria, mota askotako kategoriekin: umorea, irratia, telebista, hizkuntzen ikaskuntza, etab.

Mundo Podcast

Nola sartu edukietan?

Mundo Podcast podcasting-en direktorioa da.

Podcast baten izenburuan klik eginez gero, haren orrian sartzeko aukera ematen du. Edukia entzuteko hainbat modu izango dira, kasuaren arabera, baina beti izango da RSS kanalaren helbide bat, hautatu eta kopiatzeko aukera emango duena (saguaren eskuineko botoiarekin edo CTRL+C hizkien konbinazioa erabilita):http://feeds.feedburner.com/podcastvivirmejor

Helbidea kopiatu ondoren, nabigatzailearen edo zure programa agregatzailearen tresna-barran itsatsi (saguaren eskuineko botoiarekin edo CTRL+V hizkien konbinazioa erabilita):

Podcaster.cl

Nola sartu edukietan?

Mundo Podcast izenekoan bezala, programa guztiek entzuteko aukera ematen dute, pantailan txertatutako erreproduzigailuaren bidez edo haren RSS kanalean harpidetuta.

Egin klik programaren izenburuan, aukera guztiak ikusi ahal izateko:

Home Podcaster

Podcastellano (Podgaztelania)

Komunitate hispaniarraren podcasting-eko proiektu bat da, eta, bertan, podcast-ei buruz gaztelaniaz dagoen informazioa, berriak, dokumentazioa eta laguntza eskaintzen da. Podcastingen direktorioen zerrenda du.

Podcasting jarduera ikasgelan

Audioak Internet bidez banatzeak hainbat aukera eskaintzen die hezitzaileei. Hona hemen audio horiek banatzeko modua: RSS kanalen bidez (jatorrizko podcast-a), edo web-orrien bidez, audio-fitxategiak deskargatzeko edo txertatuta dagoen erreproduzigailu baten bidez entzuteko aukera ematen dutenak (Internet bidezko irratia).

Horrenbestez, hezkuntzaren alorrari aplikatutako podcasting-a landuko dugu atal honetan, ikuspegi zabala hartuta, eta, horrez gain, Internet bidez audioa banatzeko modu guztiak ere landuko ditugu.

Podcasting-eko esperientzia bat sor dezakete:

  • Irakasleek, edukiak beste irakasle batzuei transmititzeko.

  • Irakasleek, ikasleekin komunikatzeko.

  • Ikasleek, irakasleek zuzentzen dutela lana.

  • Profesionalek, helburu didaktikorik gabe (baina baliagarriak izan daitezkeenak hezkuntzaren alorrean).

Beste irakasle batzuentzat hitz egiten duten irakasleak

Mota horretako podcasting-ek, besteak beste, honako hauek har ditzakete beren baitan: didaktika-ikasgaiak edo hezkuntzari buruzko iritzi eta gogoeta orokorrak, zein esparru jakin bati buruzko edukiei buruzkoak.

Orain, kasu horien adibide bana eskainiko dugu:

L de Lengua - Didáctica L (Hizkuntza) - Didaktika

Bigarren hizkuntzen didaktikari eta gizarte-sareei buruzko podcast-a, Vejerreko International House (La Janda) zentroak eta Sevillakoak (CLIC) sortua 2007. urtean.

L de Lengua Podcast

Radio Web 2.0

Hezkuntzari buruzko irratia, Internet bidezkoa. Hezkuntzari buruzko gai orokorrak.

Programa horietan sartzeko, egin klik hemen: Home (Hasiera-orria) .

Punto EDU – Radio podcast

Latinoamerikako eta Karibeko goi-mailako hezkuntzari buruzko podcast-a.

Podcasting jarduera ikasgelan

Irakasleak ikasleentzat hitz egiten

Kasu horretan, bariazio asko izan ditzakegu, hezkuntza-mailaren arebera (eta, beraz, entzuleen adinaren arabera), lan-esparruaren arabera, etab.

Unibertsitateko ikasleek ikasgaiak egoera hauetan entzun ditzaketela irudika dezakegu: bidaiatzen ari direla, kalean paseoan dabiltzala edo ariketak egiten ari direla. Horrez gain, material hori ikasgelan ere entzun ahalko da, haur-hezkuntzako haurrentzako ipuinen gisa, edo ikasleek informazioa lortu beharreko testu gisa. Hona hemen zenbait adibide:

Chile Podcast

Hezkuntzari buruzko podcast-a.

French Ecole

Frantsesa, hasiberrientzat.

French Ecole

Deutsche Welle

Kultura alemaniarrari eta hizkuntza alemanari buruzko podcast-a.

Deutsche Welle

Podcasting jarduera ikasgelan

Ikasleek, irakasleek zuzentzen dutela lana

Hezkuntzaren alorrean, hau da podcasting-aren erronka interesgarriena: ikasleak izatea produkzioen protagonistak, bai eta egileak ere.

Prozesua luzea da eta zenbait diziplinak parte hartzen dute: informazioa jaso (bilatu, ebaluatu, hautatu), gidoiak idatzi (idatzi, zuzendu, adostu) eta grabatu.

Prozesu horretan bilaka daiteke podcasting-a zenbait ezagutza-esparruren arteko elkargune. Izan ere, besteak beste, musikako, hizkuntzako, zientziako eta informatikako irakasleen arteko lana da. Hona hemen zenbait adibide:

Transmitierra 2009

Lurraren Munduko Eguna ospatzeko irrati-maratoia.

Podcast

Audio-bilduma, San Pedro de Alcántaraikastetxeko ikasleek grabatutakoak.

Podcast-a gure ikasgeletan

Haur eta Lehen Hezkuntzako Fuente Nueva ikastetxeko ikasleen grabazioak

Podcast CEIP Fuente Nueva

Podcasting jarduera ikasgelan

Profesionalek, helburu didaktikorik gabe (baina baliagarriak izan daitezkeenak hezkuntzaren alorrean)

Zibernauta guztientzat igorritako programak baino ez dira; hala ere, ikasgelarako erabilgarriak izan daitezkeen edukiak lantzen dituzte: haurrentzako ipuinak, osasunari, politikari, ekonomiari buruzko audioak edo entzuleentzat interesgarriak izan daitezkeen gaiei buruzkoak. Hona hemen zenbait adibide:

Radioteca

Audioen trukea

Antología poética multimedia

Poesia audioan eta bideoan.

Podcasting gehiago: hezkuntza-alorreko proposamenak, zenbait mailatarako

Hezkuntza-alorreko podcasting-ei edo podcasting-arekin zerikusia duten hezkuntza-alorreko proiektuei buruzko adibide gehiago eskainiko dizkizugu.

Grimm Cast

Grimm Proiektuari buruzko artikuluak eta podcast-a.

Educastur

IKTen erabilera hezkuntzan. Podcasting-ari buruzko post edo berri-mezuak.

Educastur

Hezkuntza-baliabideak

Hezkuntzarako podcast-en direktorioa.

Reduca

Nola sortu eta eskegi podcast bat?

Gidoia

Lan ondo egiteko, edozein dela jarduera, lehenik eta behin planifikazioa hartu behar da kontuan.

Erabaki behar da zer egingo dugun, zer norabide hartuko dugun, nork parte hartuko duen, norentzat izango den eta proiektu osoan zer ildori jarraituko diogun:

  • Saio bakarra izango al da?

  • Saio bat astean behin, hilabetez?

  • Saio bat hilero, urtebetez?

  • Ekologiari buruz, musikari buruz, berrietan ematen dituzten gaiei buruz hitz egingo dugu?

  • Etapa honetan erabaki dezakegu pasarte bakoitzak zer izenburu izango duen, grabazioen amaieran jakitera eman ahal izateko?

Planifikazioa egiten bada, lagungarria izango da proiektu osoan zer egitura-elementu beharko ditugun erabakitzeko:

  • Gortina bat saio guztiak musika berarekin hasteko?

  • Saio bakoitzeko abesti bat edo musika bera erabiliko da hasieran eta amaieran?

  • Hurrengo saioari buruzko iragarki bat grabatuko da, edo haren audio-zati baten aurrerapena egingo da?

  • Atal finkoak izango dituzte gure saioek? (gaiari buruzko sarrera, elkarrizketa, ipuina, hurrengo audioari buruzko informazioa...).

Egiturari buruzko elementu guztiak erabaki ondoren, ezinbestekoa da gidoi bat egitea, saio bakoitzaren xehetasunak erabakitzeko:

  • Nork eta zenbatek hitz egingo duten, zer gaiari buruz, zenbat denbora.

  • Nork zer rol izango duen.

  • Noiz egingo den grabazioa.

  • Zuzenean edo akatsak kendu ondoren editatuko da audioa?

  • Testuak idatziko dira gero irakurtzeko, edo hobe da bat-bateko solasaldia egiten saiatzea, bakoitzaren parte-hartzeak ezarrita? Edo, elkarrizketa irekia izango da, aldez aurretik edukia zehaztu gabe eta ondorengo edizio-lana egin gabe?

Tresnak

Audioak online editatzeko eta argitaratzeko tresna eta programa asko daude sarean. Horietatik guztietatik bi hautatu ditugu, hurrenez hurren: Audacity eta iVoox. Jarraian aztertuko ditugu.

Audioa sortzea

Gidoia prestatu ondoren, mikrofonoa duen ordenagailua lortu behar dugu grabatu ahal izateko.

Audioa editatzeko Audacity gomendatzen dugu, erabilera librekoa baita eta editatzeko tresna oso baliagarriak baititu.

  • Lehenik eta behin, sartu programa deskargatzeko orrian:http://audacity.sourceforge.net/
  • Windows erabiltzen baduzu, egin klik Descargar Audacity 1.2.6 (Audacity 1.2.6 deskargatu) aukeran (edo azal-orrian gomendatzen den bertsioaren gainean), eta beste sistema eragile bat erabiltzen baduzu egin klik Otras descargas (Beste deskarga batzuk) aukeran.

Audacity programa eta LAME kodegailua beharko dituzu audioak Mp3 formatura esportatzeko:

Nola sortu eta eskegi podcast bat?

Audio bat grabatzea

Audacity programa instalatu ondoren, grabazio- eta erreprodukzio-kontrolak azalduko dira pantailaren goiko aldean.

  • Sakatu Grabar (Grabatu) botoia, lehendabiziko soinu-proba egiteko.

Zure mikrofonoa konektatuta badago eta bolumena behar bezala doituta badago, soinuak adierazten dituen uhinak ikusiko dituzu hitz egin ahala:

  • Sakatu Pausa (Eten) edo Parar (Gelditu) aukera, soinu-proba amaitzeko:

  • Sakatu Reproducir (Erreproduzitu) aukera, grabatutako audioa entzuteko (ez bada ezer grabatu baina lerro etengabe bat ikusten baduzu, doitu ekipoaren grabazio-bolumena eta erreparatu mikrofonoari).

Nola sortu eta eskegi podcast bat?

Audioa editatzea

Audioa argitaratu baino lehen, gutxieneko editatze-lanak egin behar dira isiluneak, zaratak edo erantsi nahi ez diren zenbait hitz ezabatzeko.

Horretarako, audioa entzun behar duzu, ezabatu beharreko zatiak gutxi gorabehera non dauden jakiteko.

  • Arrastatu sagua audioaren zati baten gainean, aukeratzeko. Gris kolorearekin nabarmenduko da aukeratutako zati hori:

  • Egin klik zoom-ean (batuketaren ikurra duen lupa), hautatutakoa handiago ikusteko.
  • Sakatu Reproducir (Erreproduzitu) aukeran, zati hori soilik entzuteko. Erabili berriro zomm-a handiago egiten jarraitzeko eta aukeratutakoa hobetzeko. Hori egin, ezabatu nahi duzun zatia soilik entzuten duzun arte, erreproduzitu aukera sakatzean.
  • Egin klik guraizearen marrazkian, aukeratutakoa ezabatzeko.

  • Gorde sortzen den fitxategia. Audacity programaren jatorrizko formatua .aup (Audacity Project) da.
  • LAME liburutegia instalatu baduzu, Mp3 formatuan gorde ahal izango duzu grabazioa, hau da, podcast gehienak argitaratzeko erabiltzen den formatuan. Deskargatutako fitxategia deskonprimitu beharko duzu Audacity programari adierazteko non kokatu dll.fitxategia.

  • Audioan etengabeko zarata entzuten bada, mikrofonoaren akatsa edo kanpoko soinu etengabea balitz bezala, ezabatzen saia zaitezke. Horretarako, lehendabizi, audio-fitxategiaren kopia egin ezazu aurrera jarraitu baino lehen.
  • Kopia egiteko, egin klik Guardar proyecto como (Gorde proiektua honela) aukeran, menuan Archivo (Fitxategia) aukeran, eta beste izen jarri fitxategiari.

Orain, kopiarekin ari garenez, enbarazu egiten duen hondo-zarata ezabatzen saia gaitezke.

  • Lehenik eta behin, ezabatu nahi den soinua soilik entzuten den audio-zatia aukeratuko duu.
  • Gero, lehen aukera hautatuko dugu, Eliminación de ruido (Zarata ezabatu) Efecto (Efektua) dioen menuan.

  • Une honetan, morroi horri eskatu behar diogu hautatutakoa erregistratzeko, hain zuzen, audio osoan ezabatu nahi den zaratatzat.

  • Morroi horretaz baliatuta zarata ezabatzeko bigarren urratsa hau da: zarata ezabatu nahi den audio-zati guztia aukeratzea.
  • Grabazio osoa bada, Seleccionar / Todo (Hautatatu / Dena) aukera hauta dezakezu, Editar(Editatu) dioen menuan.

  • Itzuli Efecto(Efektua) menura, Eliminar ruido (Zarata ezabatu) aukerara, eta erreparatu bigarren urratsaren aukerei:
  • Egin klik Previsualización (Aurrebista) aukeran, grabazio-zatia zaratarik gabe entzuteko.
  • Arrastatu korritze-barra ezkerretara zarata gutxiago ezabatzeko, edo eskuinetara gehiago ezabatzeko.

  • Aurrebistakoa gustukoa duzunean, egin klik Eliminar ruido(Zarata ezabatu) botoian.
  • Efecto (Efektua) menuan bolumena igotzeko eta jaisteko aukera ere izango duzu (anplifikatu, zenbaki positiboak bolumena igotzeko eta negatiboak jaisteko) bai eta tonuz eta abiaduraz aldatzeko, oihartzuna eransteko, alderantzikatzeko etab. egiteko ere. Kopia erabili beti lan egiteko, lana osorik ez galtzeko.

Nola sortu eta eskegi podcast bat?

Audioaren edukia handitzea

Uneko audioari edukia gehitzeko Ir al final(Joan amaierara) botoia erabiliko dugu lehendabizi.

Audio gehiago grabatzen baduzu Grabar (Grabatu) botoia sakatuta, beste pista batean eransten ari dela antzemango duzu. Litekeena da bi pista horiek ongi koordinatuta ez egotea.

Nola mugitu pista bateko edukia aurretik edo ondoren entzun ahal izateko?

  • Egin klik lehendabiziko pistaren amaieran, bigarrena hastea nahi duzun tokian bertan.

  • Erabili zoom botoia zehatzago hautatzeko tokia.

  • Egin klik bigarren pistan, mugitu nahi duzun tokian.

  • Hautatu Alinear pistas… / Alinear con cursor (Lerrokatu pistak / Lerrokatu kurtsoarekin), Proyecto (Proiektua) menuan. Kurtsorea dagoen pista posizio horretara mugituko da.

  • Efektu bereziak, hondo-musika, gortinak edo audio-zatiak eransteko, Importar audio (Inportatu audioa) aukera erabili, Proyecto (Proiektua) menuan. Audio hori beste pista batean erantsiko da.
  • Lana argitaratu aurretik, entzun osorik, dena ondo dagoela ziurtatzeko. Gogoan izan azken urratsa fitxategia Mp3 formatura esportatzea dela.

Podcasting-a ostatatzea

iVooxerabiltzea gomendatzen dizugu, gaztelaniaz dagoelako eta doan espazio-kopuru handia eskaintzen duelako.

Podcasting bat sortzea iVoox erabilita:

iVoox

  • Zenbait datu eman beharko dituzu, besteak beste, izena, herrialdea..., eta erabiltzaile-izena eta pasahitza aukeratu. Pasahitza bi bider idazten da, mekanografia-akatsak egon ez daitezen.
  • iVoox aplikazioaren lege-mailako baldintzak onartu behar dituzu eta irudian ikusten diren bi hitzak kopiatu. Segurtasun-neurria da hori, izen-emate automatizatuak egon ez daitezen (makinek egindakoak gizakien ordez).

  • Posta-mezu bat jasoko duzu inprimakian adierazitako helbidean. Bertan, esteka bat izango duzu eta klik egin beharko duzu posta-kontua berresteko.

Kontua berretsi ondoren, zure audioak kargatzen has zaitezke. Ikus dezagun prozesua.

  • Egin klik Subir audio (Audioa kargatu) botoian.

  • Bete inprimakia eta adierazi bertan audioaren izenburua, deskribapena, irudi bat eta hiru kategoria.
  • Gero, idatzi zenbait gako-hitz, komekin bereizita, audio hori modu askotan bilatu ahal izateko: hezkuntza, ipuinak, literatura, haurrak, matematika, zientziak, edo zuk produzitutakoa identifikatzen lagunduko duen edo beste norbaitek bilaketetan erants dezakeen termino oro.
  • Hautatu genero bat eta hizkuntz nagusi bat panelean.

  • Eta azkenik, adierazi zer lizentzia-baldintzatan argitaratu duzun lan hori. Berebiziko garrantzia du puntu horrek, lana zer modutan partekatzen duzun adieraziko baituzu.

iVoox aplikazioan ez da onartzen lizentzia erabat murriztuta duen materialik argitaratzea; esaterako, “Eskubide guztiak erreserbatuta” dioen motako materila, beste erabiltzaile batzuek ezin izango luketelako audioa deskargatu.

Argitaratzea erabaki baduzu, partekatzea ere erabakitzen duzu. Ukatu ezin den eskubide nagusia Atribución (Egiletzat aitortua izateko eskubidea) da: norbaitek materiala erabiltzen duen bakoitzean adierazi behar du nor den egilea.

Baina beste xehetasun batzuei buruzko erabakiak ere hartu behar dituzu: baimena ematen duzu zuk produzitutakoari merkataritzako erabilera emateko? Norbaitek zure lanean aldaketak egin eta beste modu batez erregistratu dezake jatorrizko lana dela esanda? Edo, baimena ematen duzu zure lana abiapuntu hartuta beste lan batzuk egiteko zuk hautatutako lizentzia-baldintzetan partekatzen jarraituz gero?

  • Egin klik Escoge tu licencia (Hautatu zure lizentzia-mota) aukeran, lehentasun horiek aldatzeko.

Nola sortu eta eskegi podcast bat?

  • Audioa zure produkzioen multzokoa izan dadin, kanal batean erantsi behar duzu. Lehendabiziko argitalpena denez, beste kanal bat sortu beharko duzu.

  • Kanalaren datuak adierazteko inprimaki bat bete behar duzu. Kanal batek zenbait programa har ditzake bere baitan, baina, hasteko, programarentzat eta kanalarentzat izen bera erabili dezakezu.

Programa bakoitzak, aldi berean, zenbait audio-fitxategi har ditzake bere baitan.

Bete dugu lehen urratsa! Orain, audioa kargatu dezakegu.

  • Egin klik Fichero de audio (Audio-fitxategia) aukeran, eta, ondoren, Examinar(Arakatu) aukeran.

  • Hautatu MP3 fitxategia (gehienez 125 MB izan behar ditu eta gutxieneko kalitatea ziurtatuta) eta itxaron prozesua amaitu arte.

iVoox aplikazioak zenbait minutu beharko ditu kargatutako fitxategia prozesatzeko, eta Mi zona privada (Nire eremu pribatua) izenekoan sartzeko iradokitzen du:

Gune horretan izango dituzu zure kanalak, zure programak eta zure fitxategiak. Horietako bakoitzari buruzko informazioa ikusi ahal izango duzu, eta editatu, ezabatu eta abar egin ahal izango duzu:

  • Egin klik zuk argitaratutako izenburuan eta zure audioaren orria ikusi ahal izango duzu:

Audioaren orriaren bidez sartu ahal izango duzu kanalaren orrian; horretarako, egin klik zure izenaren gainean. Gogoan izan kanal batek programa-multzo bat izan dezakeela bere baitan, eta programa bakoitzak, halaber, audio-fitxategien multzo bat izan dezakeela.

Beste erabiltzaile batzuek ere erabil dezakete zure kanalaren, zure programaren edo audio jakin baten esteka.

Bai audioaren orrian, bai kanalaren orrian egin ahal izango duzu klik programaren izenaren gainean, orria ikusteko:

Urrats guztiak bete badituzu, lortu duzu online edukitzea zure lehendabiziko podcast-programa!

Nola sortu eta eskegi podcast bat?

Doako guneak eta tresnak hautatzea Podcasting-erako

Podcasting-a sortzeko doako tresnak hautatu ditugu zuen esku jartzeko.

Izena eta deskribapena

Helbidea

URL

Doako ostatatzea podcasting-erako

Ivoox: doako ostatatzea podcasting-erako; eguneko, gutxi gorabehera, 2 ordu-audiorako lekua eskaintzen dute.

http://www.ivoox.com/

iVoox

Poderato: doako ostatatzea podcasting-erako; 1GB doan.

http://www.poderato.com/

MyPodcast: doako ostatatzea podcasting-erako.

http://www.mypodcast.com/

Podbean:

doako ostatatzea podcasting-erako, eta, halaber, ordaindutako zerbitzurako aukera ematen du.

http://www.podbean.com/

Podbean

Libsyn: doako ostatatzea podcasting-erako, eta, halaber, ordaindutako zerbitzurako aukera ematen du.

http://www.libsyn.com/index.php?&mode=logout&message =

Pod-o-Matic: doako ostatatzea podcasting-erako, eta, halaber, ordaindutako zerbitzurako aukera ematen du.

http://www.podomatic.com/

Podomatic

Beste tresna baliagarri batzuk

Easy Podcast: podcast-a argitaratzeko tresna. Ez du ostatatze-zerbitzua.

Gaztelania eta Ingelesa.

Multiplataforma (Windows eta Linux)

http://www.easypodcast.com/index-es.html

Internet Archive: edukiak kargatzeko aukera ematen duen gunea da; eduki horiek gunea bisitatzen duen pertsona ororen esku geratzen dira (Creative Commons edo domeinu publikoko lizentzia)

http://www.archive.org/index.php

Internet Archive

Audacity: audioa editatzeko tresna, zure podcast-ak grabatzeko

http://audacity.sourceforge.net/

Blip.tv: doako ostatatzea audiorako

http://blip.tv/

Blip.tv

Banco de imágenes y sonido (hau da, irudi- eta soinu-bankua): soinu-bilduma, zure podcast-ei efektu bereziak eransteko.

http://bancoimagenes.isftic.mepsyd.es/

The Free Sound Project: soinu-bankua, doako lizentziaduna

http://www.freesound.org/

TheFreeSoundProject

Soinu-bankua: soinu-efektuak zure podcast-entzat

http://www.findsounds.com/

FindSounds

Jamendo: musika librea zure programetan eransteko.

http://www.jamendo.com/es/

Podcast-aren bilakaera

Egunak aurrera egiten duten heinean, teknologiaren alorrean ere aurrerapen ikaragarri handiak izaten dira...

Atal honetan, podcasting-aren antzeko jarduerak egiteko zenbait aukera aurkeztuko ditugu; esate baterako, Internet bidezko irratia, audioa bideoarekin ordeztea (videocasting-a, webcasting-a), edo RSS kanal baten informazioa argitaratzeko edo jasotzeko sakelako telefonoak erabiltzea. Ikus ditzagun, bada, horiek.

Internet bidezko irratia

Betiko irrati-kate askok eskaintzen dute beren webgunean emanaldiak zuzenean entzuteko aukera, munduko edozein lekutatik.

Horrez gain, horietako batzuek saio zaharrak edo saio bereziak entzuteko aukera ere eskaintzen dute.

Bestalde, dagoeneko azaldu dugunez kapsula-lantegi honetan, badira irrati-saioak Internet bidez soilik igortzen dituztenak, RSS kanalak erabili gabe (berez podcasting-a denarekiko aldea), eta betiko irratien bidez igorri gabe. Hona hemen zenbait adibide:

Hezkuntzari buruzko irrati-katea, Internet bidez

Podcast-aren bilakaera

Bideoa Internet bidez

Webcasting, vlogging, vidblogging, videopodcasting… Internet bidez jende guztiaren esku jarritako bideoen multzoa argitaratzeko aukerari buruzko fenomenoa identifikatzeko erabiltzen diren izen batzuk dira horiek guztiak.

Podcasting-ean bezala, bideoak irakasle batek egindakoak izan daitezke -materiala beste irakasle batzuekin osatuta-, edo irakasle batek bere ikasleentzat edo web-orria bisitatzen duten ikasleentzat egindakoak, edo ikasle-talde batek irakaslearekin batera editatutako bideoak izan daitezke, bai eta ikasgelarako baliagarriak diren baina hezkuntzarekin zerikusia ez duen adituren batek egindakoak.

Badira Interneten bideoak ostatatzeko gune oso ezagunak. Horietan guztietan aurki daiteke oso material baliagarria ikasgeletarako:

YouTube
Teacher Tube

Bestalde, dagoeneko oso ohikoa da bideoak edo animazioak argitaratzea blog arruntetan, eta inolako tresna espezifiko erabili gabe videopodcasting-a sortzea.

Esate baterako, Buenos Aires hiriko Sacratísimo Corazón de Jesús ikastetxeko ikasleen blog honetan, koadroz koadro egindako animazioak argitaratzen dituzte:

Maria Teresa Santiagoren irudi-lantegian oso gauza interesgarriak produzitzen dira eta haren web-orrian daude pertsona ororen eskura.

Bada beste adibide on bat ere; hain zuzen, Irun-Donostiako Erain ikastetxeak hezkuntzari buruz egindako bideo digitalen bilduma.

Badira, halaber, horiek ostatatzeko bideopodcast-direktorioak eta doako zerbitzuak:

Videopodcasts.tv

Videopodcasts.tv

Blip.tv

Podcast-aren bilakaera

Sakelako telefonoa, RSS kanal bati buruzko informazioa argitaratzeko edo jasotzeko.

Teknologiak aurrera egiten du, erabiltzailearen mugikortasunaren mesedetan. Lehen, bidaiatu bitartean, audio-gailu eramangarri batez entzuten genituen eskolak, etxeko ordenagailuan deskargatu ondoren; baina, orain, aldiz, teknologiari esker, sakelako telefonoaren bidez zuzenean eskura eta entzun daitezke podcasting-ak.

Software asko daude, sakelako telefonoaren markaren arabera, neurri handi batean. Nokiaren aplikazioak aurki daitezke Blackberry-rako edo iPhone-rako gune ofizialetan.

Bestalde, podcasting-direktorio batzuek aukera ematen dute audio-fitxategiak sakelako telefonotik zuzenean lortzeko; hain zuzen, hori bera erakusten du iVoox aplikazioak bideo honetan:http://www.ivoox.com/blog/ivoox-ahora-tambien-en-tu-movil_0090/

Sakelako telefonoaren bidez audioa eta bideoa jasotzeko aukera ematen duen beste web-gune bat Radiocine.org da:http://www.radiocine.org/

Audioa sortu eta argitaratzen dutenentzat, badira sakelako telefonoaren bidez zuzenean audioa argitaratzeko tresnak (ordaindu beharrekoak). Comunicando Podcast webguneko post-ean teknologia horretaz baliatzen dira:http://www.comunicandopodcast.com/movil/

Podcast-aren bilakaera

Amaitzeko

Kapsula-lantegi hau interesgarria iruditu bazaizu eta gehiago jakin nahi baduzu, hautatu ditugun erreferentzia hauek bisitatzea gomendatzen dizugu.

Laguntza

laguntza
  1. Ezkerreko menua (goitik behera): ikastaroaren orrialde nagusiaren ikonoa (home), letra-tipoaren tamainaren ikonoa, modulua inprimatzeko ikonoa, laguntzarako sarrerako ikonoa eta edukiaren aurkibidearen ikonoa.
  2. Materialaren izena eta egungo atalaren izenburua duen barra.
  3. Nabigazio-geziak (hurrengo edo aurreko orrialdea).
  4. Edukiarentzako lekua.

Sortzailea:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.