Saltatu nabigazioa

Ebaluazio-tresnak eta -modalitateak

En este apartado se exponer, de forma resumida, distintos procedimientos de evaluación del nivel de competencia adquirido por el estudiante y que podemos emplear a través de la red. En el siguiente cuadro presentamos una clasificación general de ellos, asociado al grado de uso potencial de la tecnología.

 

Ebaluazioa

Ebaluazioa prozesu konplexua da, bost une ezberdinez osatua: prestaketa, ebaluazioa bera, zuzenketa, itzulketa eta aprobetxamendua (Coll, Mauri & Rochera, 2012).
 
Atal honetan, laburbilduta, ikasleak eskuratutako gaitasun-maila ebaluatzeko hainbat prozedura azalduko ditugu, urrutiko ikaskuntzan erabil ditzakegunak. Hurrengo koadroan horien sailkapen orokorra aurkezten dugu, teknologiaren erabilera potentzialaren mailari lotuta.

Ikaskuntza eta teknologiaren erabilera potentziala ebaluatzeko tresnak (Rodríguez Conde, s. f.)

Ebaluazio-tresnak

Teknologiaren erabilera potentziala

A) Proba objektiboak (azterketa itxiak)

Handia: ebaluazio-sistema erabat informatizatu daiteke (probaren diseinutik, zuzenketatik eta txostenak egitetik)

B) Erantzun irekiko probak (saiakuntza-azterketak, erantzun laburrekoak, etab.)

Baxua: gako-hitzak, esaldiak eta abar ezagutzea eskatuko luke (edukia aztertzeko prozedurak)

C) Azterketa praktikoak (zeregin esperimentalak, simulazioak, behaketa, etab.)

Bitartekoa: teknologiak datuak gorde, aztertu eta karaktere-ezagutzailea erabil dezake.

D) Ahozko azterketak (epaimahaiaren aurrean)

Baxua: Bideo-streaming teknologia lagungarria izan liteke

E) Proiektuak edo lanak (ikerketak, kasu-azterketak, diagnostikoak, etab.)

Txikia/ertaina/goi-maila. Teknologia erabiltzeko eduki motaren araberakoa da.

F) Autoebaluazioak

Handia: prozesua erabat informatizatu daiteke, berehalako feedbacka gehituta.

g) Portafolios

BAJO/ALTO: depende de la organización de contenidos a evaluar y el procedimiento de corrección del tipo de contenidos.

 

 Otras herramientas de evaluación: Ebaluaziorako tresnak

Ebaluazio motak: sailkatzeko irizpideak

Ebaluazioa hainbat irizpideren arabera sailka daiteke (Cortés De las Heras, s. f.):

Ebaluazio-irizpideak

ebaluazio-motak

Agente ebaluatzailea

  • Autoebaluazioa
  • Baterako ebaluazioa
  • Heteroebaluazioa

Unea

  • • Ebaluazio diagnostikoa (edo hasierakoa)
    • Etengabeko ebaluazioa
    • Amaierako ebaluazioa

Helburua

  • • Ebaluazio bateratzailea
    • Prestakuntza-ebaluazioa

Formaltasun-maila

  • Ebaluazio informala
  • Ebaluazio estandarizatua

Puntuazioaren erabilerak eta interpretazioa

  • Arauari buruzko ebaluazioa
  • Irizpideari buruzko ebaluazioa
  • Ebaluazio ipsatikoa

Ebaluatutako objektuaren arabera

  • Ebaluazio holistikoa
  • Ebaluazio alternatiboa

Ebaluazio-tradizioa

  • Ebaluazio tradizionala
  • Ebaluazio alternatiboa

Eragin-maila

  • Eragin txikiko ebaluazioa
  • Eragin handiko ebaluazioa

 

Informazio gehiago jaso nahi izanez gero, jo Guía de evaluación educativa

Ebaluazio-modalitateak, agente ebaluatzailearen arabera

Autoebaluazioa, heteroebaluazioa eta koebaluazioa.
 

Autoebaluazioa

Ikasleek beren ikaskuntza-prozesuaz jabetzea eta horretaz arduratzea nahi badugu, autoebaluazioa sustatu behar dugu.
 
Ikasleak berak bere ikaskuntza-prozesuari eta lortutako emaitzei buruz egiten duen ebaluazioa da autoebaluazioa. Gainera, autoebaluazioa onuragarria izan dadin, kalifikazio pertsonala ez ezik, batez ere ikaskuntza-prozesuaren balorazioa ere izan behar du, arazo edo zailtasunen bat eragin duten alderdiak nabarmenduz.
 
Alde horretatik, irakaslearen zeregina ikasleek beren burua eraginkortasunez ebaluatu ahal izateko mekanismoak erraztea da. Ikaskuntza-egunkaria, errubrikak eta portafolioa tresna erabilgarriak dira ikasleentzat zein irakasleentzat. Gainera, hausnarketa gidatuko duten galdetegiak erabiltzea lagungarria izan daiteke esperientzia gutxien duen ikaslearentzat.

Heteroebaluazioa

Heteroebaluazioa ikasleaz bestelako pertsonek edo haien berdinek egindako ebaluazio-prozesuei dagokie.
 
Printzipioz, irakasleak dira heteroebaluazioaren eragile nagusia, baina familiak, beste ikasgai batzuk ematen dituzten irakasleak edo beste ikastetxe edo kanpoko eragile batzuk ere izan daitezke.
 
Irakasleak dira ebaluazio-eragile nagusiak, ikasleez gain; izan ere, irakasleek erabakitzen dituzte sekuentzia eta ikaskuntza-egoera, eta, beraz, ebaluazioa.
 
Hala ere, ebaluaziorako beste eragile batzuk sartzea interesgarria eta onuragarria izan daiteke. Ebaluazioen triangelatzeak ebaluazioaren baliozkotasuna eta fidagarritasuna areagotu ditzake, bereziki ikaskuntza-proiektu baten testuinguru konplexuan. 

Koebaluazioa

Ebaluazioa ikaskuntza erregulatuko duen hezkuntza-jarduera da, hau da, arazoen eta zailtasunen aurrean laguntzera bideratua. Ildo horretan, lankideak ikaskuntzarako aliatu onak izan daitezke elkarlanerako baldintza egokiak betetzen badira.
 
Koebaluazioa da ikaskideek beren artean ebaluatzeko erabiltzen duten ebaluazio-prozesua.
 
Jakina, koebaluazio bat egin aurretik, beharrezkoa da aldez aurretik lan egitea: 
  • Koebaluazioaren zentzua eta helburua azaltzea
  • Pertsonen arteko inteligentzia garatzea
  • Ebaluazio-prozedurak eta feedback-estrategiak egoki maneiatzea
Autoebaluazioaren kasuan, oso interesgarria izan daiteke koebaluazio-galdetegiak, testu-ereduak eta feedbacka emateko portaera-arauak izatea, besteak beste, koebaluazioaren ondorioz taldearen barruan gizarte-harremanak okertzea saihesteko.